„Kovács Gyula gyűjteménye Birkás Fej-képeinek szinte teljes spektrumát lefedi: az 1980-as évek végének meditatív jellegű fejábrázolásaitól (Kis fej, 1989) a képalkotás lehetséges végpontjait és limitjeit feszegető, feketén fekete grafitkompozíciókig (Fej, 1991), illetve az eredetként és végpontként egyaránt értelmezhető tojásdad formákat egymás mellé rendelő kisméretű, modellszerű, monokróm festményekig (Fejek, 1992). Egyfajta tetőpontként jelennek meg a gyűjteményben az 1995-96 körüli időszak legkiérleltebb, monumentális Fej-képei (Fej [3Bn5.136], 1995; Fej [12Bn6.144], 1996; Fej [18BN6.150], 1996), amelyeken sajátosan egészítik ki és ellenpontozzák egymást a hideg és a meleg árnyalatok – a kompozíciókat az egymást részben fedő képmezők töréseinek dinamikája és a finom színátmenetek játéka határozza meg. Ez a játék a sorozat utolsó darabjain a koncentrikus színkörök – olykor neonszínű – vibrálásává brutalizálódik (Fej [174-9Mn8], 1998; Fej [180-15Mn8], 1998), mintegy szétbontva és újrarendezve a sorozat vizuális rétegeit, héjait és „évköreit”. Különlegesek és a Fej-sorozat egészének értelmezése szempontjából kiemelt fontosságúak lehetnek a monumentális főművek mellett alkotott kiesebb léptékű, intimebb, modellszerű kompozíciók, amelyeken a fej/tojás/ovális a képalapon lebegve jelenik meg, olykor állítva, olykor eldöntve (Fejek [KKF18 (3Mn8)], 1998), máskor az égszerűen kék ürességet ellenpontozó vörös formációként (Fej [KF(Mn8/14)101], 1998). A képalap olykor két vízszintes síkra oszlik, a képzeletbeli horizontvonal „előtt” mint kozmikus entitás látszik lebegni az ovális forma (Fej [KF(BaO/3)126], 2000), amely egyes képeken megsokszorozódik, megismétlődik, mintha elmozdult volna a helyéről (Fejek [KKF32 (8Mn9)], 1999). Az 1998-2000 között alkotott képeken Birkás tudatosan megbontja és megkérdőjelezi a rendet, a harmóniát, kibillenti az egyensúlyt. Az egyensúly kibillenéséből származó dinamikával játszik, mígnem eljut egy új, médiumtudatos képfelfogásig (KÖPFE 10 [OBKM], 2002).” - részlet Fehér Dávid művészettörténész megnyitó beszédéből.
Fehér Dávid művészettörténész teljes megnyitó beszédét a linkre kattintva az Artmagazin.hu-n olvashatják: https://www.artmagazin.hu/articles/megnyitobeszed/megnyitobeszed_birkas_akos_a_fej_alakvaltozasai