Rólunk

Fehér László

1953-
“…a monokrómnak, azaz az egyetlenszínűségnek a festészetben roppant súlya, történeti jelentése van. Ennek felfogásához elegendő, ha az ellentett fogalomra, a polikrómra, a sokszínűségre gondolunk. A festészet sok szín által ábrázol valamiket. De furcsa módon egy szín árnyalataival is ábrázolni tud.”

Fehér László voltaképpen jellegzetes „színkivonásával” hívta föl magára a figyelmet. Nagy valószínűséggel a naturalizmus érdektelenségét kívánta ezzel távoltartani un. valósághű, vagyis realisztikusan ábrázoló műveitől.

Főiskolai mesterei Szentiványi Lajos és Kokas Ignác voltak. Talán éppen Kokas monokrómiába tartó színvilága (zöld) indította saját visszafogott színhasználatához, amelyben a fekete/szürke árnyalatai és egy kénsárga dominált jó ideig, noha A hajléktalan vacsoráján, egyik legbravúrosabb képén a kék társul a feketéhez. (Más képein a rózsaszín vagy az ezüst jut szerephez; na, és a fehér vászonalap is mutathatja magát.) Sajátos térképzést jelentenek ezek a színek (sárga, fekete), amikor homogén háttérként jelentkeznek, és a kontrasztok adják meg a tér illúzióját. Másfelől a feketének (miképpen a fehérnek fekete alapon) a grafika-jellegű kontúrok, a „tárgy” megfogalmazása is feladata. Ugyancsak a virtuális térképzés lehetőségét találja meg a gyakorta indirekt arányokat hangsúlyozó szerkezetben. Van valami pimaszul vázolt szerkezetesség is ezeken a képeken, amely ismét csak a festő ambivalenciáját mutatja az ábrázolt valóságosságával szemben. Ami pedig mindezeket egyértelművé tudatosíthatja a befogadóban, az a már-már fotórealista/hiperrealista, amely vitathatatlanul a fizikai valóság képe. Ám ez egy elidegenített valóság, tetten érhető festői szándék, innen közelítve akár „elbeszélő jellegű”, alkalmasint metaforikus ikonográfiáról lehet beszélni, amely valamiféle hard-cool popra utalna. Tény, hogy Fehér László művészete félreismerhetetlenül fehérlászlói, jellegzetes hang a modern magyar festészetben. És nemcsak a hazai karrier (Kossuth-díj), de a nemzetközi érdeklődés is igazolja Fehér László kiteljesedett művészetének értékét.

Felhasznált irodalom:

Kortárs magyar művészet. Körmendi-Csák, 1997.

Forgács Éva: Fehér László. Budapest, 1995.

Magyar művészeti kislexikon. Enciklopédia, 2002.

Fehér László - Nemes galéria

Elérhető műalkotások

Hegyek között
, 1990

Archívum

Dégi történet
1993
Lány galambbal
1996
Csíkos napernyő
1999
Engelék Calabasasban II.
1994
Vidéken
1985

Törődünk az Ön adataival

Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató