Rólunk

NAGÁMI

1955 -
“A fát én az indulásomtól hoztam. Azt hittem, hogy mindent tudok a fáról. Elég sokat foglalkoztam ezzel az anyaggal, tudom, milyen szerkezete van, milyen tulajdonságai vannak. De aztán kiderült, hogy mégiscsak keveset tudok. Mert más a mesterség és más a szobrászat.”

Az alkotó művész tisztában van vele, hogy szenvedélye és képessége alkalmassá teszi az értéktelent akár megfizethetetlenné varázsolni. A kő, a fa, a fém a művészi megmunkálás során sajátos hozzáadott értékkel gazdagodik. Az olyan alkotók művészetében, mint Nagámi, ez úgyszólván evidencia, jóllehet, megkerülhetetlen evidencia.

Nagámi Csíky Tibort tekinti mesterének. Szorgos látogatója volt a mestere által vezetett tokaji művésztelepnek, majd Encsen folytatta elmélyülését választott hivatásában – ugyancsak Csíky, és Fajó János irányításával. Kiállítói karriere 1983-ban indult, azóta számos honi és külföldi bemutatkozó részese volt. Első munkái tanult mesterségéhez (asztalos) kötődtek, de nagyon hamar bensőséges viszonyba került más szobrászati anyagokkal (fém, kő), azok megmunkálási ismereteivel. Ez adta a biztonságot, hogy olyan konstrukciókat hozzon létre, amelyeken ezeknek az anyagoknak a szerves kombinációjára építse plasztikái eszmeiségét. Kiváltképpen érdekelte a csiszolt krómacél és az esetleg le sem hántolt fa viszonya: a mesterséges anyag és a hangsúlyozottan természetes anyag párbeszéde. Elegáns és egyéni hangú kompozícióival hamar az élmezőnyben találta magát; legszorosabban pedig abban a négyesben (Fábián Zoltán, Heritesz Gábor, Nemes Ferenc és ő), amely 2012-ben Négy kor címmel jelentkezett Szentendrén, majd ugyanazon címen tíz év múlva Érden. Közben az idősebb nemzedék jeles tagjai szintén kiállító társukul fogadták: Korniss Dezső, Hencze Tamás, Fajó János becsülte meg barátságával. Különböző szakmai fórumokon jöttek a díjak (köztük 2016-ban a Munkácsy Mihály-díj), rangos gyűjtemények fogadták be munkáit (az említett plasztikákon túl rendkívül finom grafikáit csakúgy), köztéri megbízatások állandósították jelenlétét a művészeti életben. Átgondoltan adoptálta és személyesítette a minimal art eredményeit, ahogyan konstruktív szerkezetű, alapozottságú művein is jelentkezik szemérmes líraisága.

Felhasznált irodalom:

Frank János: Fém, nemes fák, színek. Budapest, 1991.

Fábián László: Nagámi. Budapest, é.n.

Fábián László: Nagámi, Budapest, 2021.

NAGÁMI - Nemes galéria

Elérhető műalkotások

Függőleges, vízszintes
, 2016

Archívum

„Vízszintes-pont”
2020
„Megszegve”
2021
Ködszurkáló
2001
„Függő”
1994-95
3– Szög
1987

Törődünk az Ön adataival

Cookie-kat és hasonló technológiákat használunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk weboldalunkon. Cookie tájékoztató